Svenska
Mest sålda
-
Title:
Inkluderande Matematikundervisning - Tidiga Insatser I Fk-6
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Alla elever har rätt att inkluderas och stimuleras i matematikundervisningen. Men vad betyder inkludering och vad innebär det i praktiken? Inkluderande matematikundervisning – tidiga insatser i FK–6 ger teoretiska och didaktiska perspektiv på hur inkludering ka...
Inkluderande Matematikundervisning - Tidiga Insatser I Fk-6 Bok
<p>Alla elever har rätt att inkluderas och stimuleras i matematikundervisningen. Men vad betyder inkludering och vad innebär det i ­praktiken?</p> <p><em>Inkluderande matematikundervisning – tidiga insatser i FK–6</em> ­ger teoretiska och didaktiska perspektiv på hur inkludering kan omsättas, såväl ­inom organisationen som i den praktiska matematikundervisningen i klassrummet.</p> <p>Här får du kunskap om orsaksförklaringar till särskilda utbildningsbehov i matematik (SUM) och om hur kartläggning för att ringa in behov och lämpliga åtgärder kan gå till. Med denna grund ligger fokus sedan på innehåll, planering och utvärdering av undervisningen och frågor som:</p> <ul> <li>Hur kan gruppindelningar användas på ett inkluderande vis?</li> <li>Hur stimuleras elevernas meningsfulla deltagande?</li> <li>Hur kan man anpassa undervisningsinnehållet?</li> </ul> <p><br/>Den här boken vänder sig till dig som är blivande eller verksam lärare i FK–6, speciallärare, specialpedagog eller skolledare och vill ha klarhet i hur alla elever kan stimuleras, i allt från extra stöd till extra utmaningar. ­</p> <p><strong>Helena Roos</strong> är doktor i matematikdidaktik. Hennes forskning fokuserar på särskilda utbildningsbehov ­i ­matematik och inkludering. Hon undervisar­ även som lektor i matematikdidaktik­ på speciallärarprogrammet och grundlärarprogrammet.</p> <h3>Sagt om boken:</h3> <p>"<em>Inkluderande matematikundervisning</em> är en bok som ligger rätt i tiden, användbar i varje klassrum."<br/><strong>Marianne Ericson, BTJ-häftet nr 17, 2020</strong></p> <p>"Jag sitter med din nya bok i händerna och vill i all enkelhet skicka min uppskattning, den kommer gynna många! Jag kommer kunna hänvisa mycket till din bok, framför allt i samband med handledning.<br/><strong>Specialpedagog</strong></p>
-
Title:
Det Finns Inga Omöjliga Skolor - Att Vända En Skola Från Kaos Till Framgång
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Hur skapar man en likvärdig skola där alla kan lyckas? I januari 2019 beslutade Skolinspektionen att tvångsingripa mot Storvretskolan i Botkyrka kommun. Trots upprepade varningar hade inte skolan blivit bättre och nu återstod bara det skarpaste vapen som Skolinspektionen hade. Lillemor Bergqvist o...
Det Finns Inga Omöjliga Skolor - Att Vända En Skola Från Kaos Till Framgång Bok
<p>Hur skapar man en likvärdig skola där alla kan lyckas? I januari 2019 beslutade Skolinspektionen att tvångsingripa mot Storvretskolan i Botkyrka kommun. Trots upprepade varningar hade inte skolan blivit bättre och nu återstod bara det skarpaste vapen som Skolinspektionen hade. Lillemor Bergqvist och Susanne Norman, båda med lång erfarenhet från skolans värld, fick uppdraget att på åtta månader vända skolan från kaos till trygghet. </p><p><i>Det finns inga omöjliga skolor </i>är berättelsen om hur de lyckades. Med avstamp i sina erfarenheter som rektorer på en rikskänd problemskola förklarar de hur alla skolor kan bli välfungerande skolor. Boken vänder sig till rektorer, lärare, föräldrar, politiker och alla andra med intresse för den svenska skolans framtid.</p><p><i>"Det finns inga omöjliga skolor</i> är en oavbrutet intressant, engagerad och utomordentligt kompetent redogörelse för hur Storvretskolan i Botkyrka [ ] fullständigt restaurerades vad gäller inre pedagogiskt arbete och delvis interiört. [ ] Författarnas förödande, träffsäkra och dramatiska klargörande av vad lågaffektivt bemötande respektive lågaffektivt agerande betyder blixtbelyser många orsaker till dagens situation i många skolor. En ovärderlig bok för lärarutbildningen, rektorsutbildningen och alla andra med intresse för skola och framtid." Jan Hansson, BJT</p><p>LILLEMOR BERGQUIST är en praktiker i skolans värld med 26 års erfarenhet som lärare och 21 års erfarenhet som rektor.<br/>SUSANNE NORMAN är utbildad rektor med över tio års erfarenhet av arbete med elevhälsa, elever med utåtagerande beteende och beteendeutveckling i skolan.</p>
-
Title:
Läroverken In Memoriam - En Studie Av Kulturmiljö, Pedagogik Och Politik Under 100 År
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Föreliggande studie, som följer mindre upptrampade spår, analyserar svensk läroverkskultur för tiden 1864-1968, då examinationen skedde under kringresande censorers överinseende. Läroverken presenteras inte enbart som en studieform utan som identitetsskapande kulturinstitutioner. Det rör sig om en ...
Läroverken In Memoriam - En Studie Av Kulturmiljö, Pedagogik Och Politik Under 100 År Bok
<p>Föreliggande studie, som följer mindre upptrampade spår, analyserar svensk läroverkskultur för tiden 1864-1968, då examinationen skedde under kringresande censorers överinseende. Läroverken presenteras inte enbart som en studieform utan som identitetsskapande kulturinstitutioner. Det rör sig om en gränsöverskridande studie tangerande flera akademiska discipliner. I framställningen ges en rundmålning av läroverkskulturens framväxt och den kulturkamp som förts internt, såväl inom lärar- som elevkår och i förhållande till det omgivande samhället. Vi hinner också observera hur denna specifika kultursfär går sin upplösning till mötes, i viss mån besegrad av sin rival, folkskole-progressivismen. Framställningen, som präglas av ett såväl biografiskt som geografiskt perspektiv, har velat belysa hur skolsystemet då det kopplas till folkhemsbygget får en vidare social och geografisk spridning. Mer översiktligt speglas en 400-årsperiod, alltifrån inrättandet av 1600-talets stiftsgymnasier, på 1800-talet ersatta av borgerliga läroverk. Avslutningsvis ges en överblick av den splittrade utveckling, med kommunalisering, friskolor och skolpeng, som ägt rum fram till våra dagar.</p><p>Författaren Bert Mårald, disputerad historiker, har verkat som lektor vid gymnasieskolor och som universitetslektor och lärarutbildare vid Luleå tekniska universitet under närmare ett kvartssekel. Utifrån den erfarenheten tecknas på ett idéanalytiskt och personligt plan historiken, där det blir tydligt att den pedagogiska utvecklingen är avhängig den politiska.</p>
-
Title:
Att Undervisa Nyanlända - Metoder, Reflektioner Och Erfarenheter
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
"Den här boken kan komma att utgöra en referenspunkt för samtalet om nyanländas skolgång under lång tid framåt och är ett måste för alla berörda och intresserade." Karin Alvehus, BTJ-häftet nr 23, 2016.Läs hela recensionen här. Som nyexaminerad lärare ställdes Anna Kaya inför utmaningen att undervi...
Att Undervisa Nyanlända - Metoder, Reflektioner Och Erfarenheter Bok
<p><em><strong>"Den här boken kan komma att utgöra en referenspunkt för samtalet om nyanländas skolgång under lång tid framåt och är ett måste för alla berörda och intresserade.<em><strong>"<br/></strong></em></strong></em>Karin Alvehus, BTJ-häftet nr 23, 2016.Läs hela recensionen här.</p><br/><p>Som nyexaminerad lärare ställdes Anna Kaya inför utmaningen att undervisa nyanlända elever. I boken<em>Att undervisa nyanlända</em> får vi följa den utvecklingsresa hon då påbörjade och ta del av många års reflektioner, erfarenheter och lärande samt hur hon konkret anpassat undervisningen till de nyanlända elevernas behov.</p><br/><p>Att undervisa nyanlända elever är en utmaning. De nyanlända eleverna ska utveckla samma förmågor som alla andra elever i den svenska skolan med den skillnaden att de till stor del ska göra detta på ett, för dem, nytt språk. Det ställer höga krav på eleverna och ännu högre krav på den undervisande läraren. Speciellt med tanke på att man inte alltid har ett gemensamt språk att kommunicera på.</p><br/><p><em>Att undervisa nyanlända</em> tar sin utgångspunkt i flera av de frågeställningar som lärare för nyanlända elever ofta ställs inför:<br/><br/>- Hur kan jag anpassa undervisningen i en elevgrupp där det är stor spridning i språk- och kunskapsutveckling?<br/>- Hur kan jag planera och genomföra undervisningen så den utgår ifrån elevernas bakgrund och tidigare kunskaper?<br/>- Hur kan jag lära någon att läsa och skriva på ett nytt språk?<br/>- Hur kan jag undervisa så eleverna få utveckla sitt svenska språk och sina ämneskunskaper parallellt?</p><br/><p>I <em>Att undervisa nyanlända</em> beskriver Anna Kaya hur frågeställningarna tvingade henne att reflektera över om hennes undervisningsmetoder verkligen var effektiva och vad hon kunde göra för att utveckla undervisningen utifrån just de nyanlända elevernas behov. Utifrån de framgångsfaktorer som forskning visat vara gynnsamma för flerspråkiga elevers lärande beskriver Anna Kaya de teorier hon grundar sin undervisning på, vilka lärare och forskare hon har inspirerats av och hur hon gjort rent konkret för att omsätta det hon läst och tagit del av i praktiken.</p><br/><p><em>Att undervisa nyanlända</em>vänder sig till alla grundskollärare som undervisar nyanlända, oavsett ämne och åldersgrupp.</p><p>Anna Kaya berättar om sitt eget lärande när det gäller undervisning av nyanlända elever. Med en teoretisk förankring ger hon rikligt med konkreta exempel från sina egna klassrum. Boken fungerar lika utmärkt att läsa och resonera kring i arbetslaget, på skolan eller i kommunen som att läsa på egen hand för att utveckla undervisningen.</p> <em>Josefin Nilsson, lärare samt språk-, läs- och skrivutvecklare i Örebro kommun och medarbetare på Nationellt centrum för svenska som andraspråk</em>
-
Title:
Nyanlända Och Lärande - Mottagande Och Inkludering
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Den här boken ger dig som arbetar med nyanlända elever verktyg att stödja och utveckla varje individ. Nyanlända och lärande är en forskningsbaserad antologi om nyanlända elevers mottagande och inkludering i det svenska skolsystemet. Antologin tar ett empiriskt och analytiskt helhetsgrepp om vilka s...
Nyanlända Och Lärande - Mottagande Och Inkludering Bok
<p>Den här boken ger dig som arbetar med nyanlända elever verktyg att stödja och utveckla varje individ. <em>Nyanlända och lärande </em>är en forskningsbaserad antologi om nyanlända elevers mottagande och inkludering i det svenska skolsystemet. Antologin tar ett empiriskt och analytiskt helhetsgrepp om vilka sociokulturellt stödjande strukturer, organisatoriska modeller och pedagogiska praktiker som ger dessa elever bäst möjligheter till:</p><br/><p>- Fortsatt kunskapsutveckling.<br/>- En god språkutveckling.<br/>- Skolframgång genom användning av både modersmål och svenska som andraspråk.<br/>- Identitetsutveckling.<br/>- Inkludering i skolans och samhällets sociala relationer.</p><br/><p>Ämnets samhällsrelevans diskuteras i relation till migration, det mångkulturella samhällets framväxt och skolutveckling.</p><br/><p>Håll dig uppdaterad på vår Facebooksida.</p><p>Genom att belysa frågeställningen ur ett antal olika vinklar, inte minst ur de berörda barnens och föräldrarnas, ger författarna en kunskapsbas som väl behövs (...) Samtliga bidrag är såväl teoretiskt intressanta som handfast användbara och förhoppningsvis kommer de att få en stor läsekrets. (...) Inom lärar- och vägledarutbildning är dock boken troligen ett kommande obligatorium.</p> <em>Karin Alvehus, BTJ-häftet nr 21, 2015</em>
-
Title:
Autism Och Adhd I Skolan - Handbok I Tydliggörande Pedagogik
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Autism och ADHD i skolan och tydliggörande pedagogik I boken Autism och adhd i skolan - handbok i tydliggörande pedagogik förklarar författarna elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas i skolan och framför allt hur du med tydliggörande pedagogik kan anpassa undervisningen och...
<p> <strong>Autism och ADHD i skolan och tydliggörande pedagogik</strong> </p><br/><p>I boken <em>Autism och adhd i skolan - handbok i tydliggörande pedagogik</em> förklarar författarna elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas i skolan och framför allt hur du med tydliggörande pedagogik kan anpassa undervisningen och skoldagen. Med tydliggörande pedagogik blir skolan begriplig, hanterbar och meningsfull. Tack vare enkla tekniker kan du kompensera för nedsatta funktionsförmågor och dra nytta av elevernas styrkor, så att dina elever kan nå kunskapsmålen.Det är dags att låsa upp alla dörrar och skapa en tillgänglig skola!</p><br/><p> <em>Autsism och adhd i skolan</em> är en praktisk handbok är skriven för alla inom skolans värld, främst från förskoleklass till årskurs 9: lärare, speciallärare, personal inom elevhälsan, pedagoger på fritidshem och elevassistenter. Den kan med fördel även inspirera personal i gymnasieskolan och läsas av föräldrar.</p><br/><p> <strong>Sagt om boken:</strong> </p><br/><p> <em>Bokens styrka ärde många exempel som ges och den fungerar bra som praktisk handbok för pedagoger. De olika strategier sompresenteras passar de flesta elever i skolan och kan ses som verktyg för att skapa en inkluderande lärmiljö som ärförutsägbar, tydlig och ger möjlighet till såväl energi och motivation som återhämtning. Ett angeläget avsnitt tarupp motivationens väsentliga betydelse för lärande och inspiration.</em><br/><br/>Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 2, 2018</p> <p>Hur kan vi pedagoger arbeta för att skoldagarna ska vara begripliga, hanterbara och meningsfulla för alla elever? Boken Autism och ADHD i skolan - handbok i tydliggörande pedagogik - ger nödvändiga nycklar för att öppna även de dörrar med flest lås. Den ger konkreta exempel, övningar och tekniker även för oss som möter dessa elever i gymnasiet. Den inspirerar oss att ännu mer jobba för en skola som är tillgänglig för alla. </p> <em>Joakim Blom, samordnare, Annica Svartserud, Specialpedagog och Anna Lindberg, lärare i svenska och engelska, Rudbecks AST- enhet.</em>
-
Title:
Interkulturellt Arbete I Förskolan - Med Läroplanen Som Grund
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Ett interkulturellt samspel mellan barn, pedagoger och föräldrar är en viktig del av förskolans vardag. Alltmer betonas vikten av ett interkulturellt arbete i förskolan. Men vad innebär ett interkulturellt förhållningssätt och hur påverkar det var...
Interkulturellt Arbete I Förskolan - Med Läroplanen Som Grund Bok
<p>Ett interkulturellt samspel mellan barn, pedagoger och föräldrar är en viktig del av förskolans vardag. Alltmer betonas vikten av ett interkulturellt arbete i förskolan. Men vad innebär ett interkulturellt förhållningssätt och hur påverkar det vardagen?</p> <p>Med avstamp i förskolans uppdrag och i resonemang om bland annat kommunikativa processer, jämställdhet, traditioner, religion och tidsuppfattning diskuterar författarna de centrala delarna i ett interkulturellt förhållningssätt. Utifrån händelser i förskolans vardag och med stöd i forskning ges ett flertal handfasta råd och verktyg för att ett interkulturellt arbete ska fungera fullt ut och berika verksamheten.</p> <p>Boken vänder sig till alla som arbetar i förskolan, inklusive rektorer och förskollärarstudenter.</p> <p><strong>Jonas Stier</strong> är professor i interkulturella studier vid Högskolan Dalarna och Malmö universitet. Han har lång erfarenhet av utbildningar för chefer och medarbetare inom områdena interkulturalitet, mångfald och ledarskap. <strong>Bim Riddersporre</strong> är universitetslektor i psykologi med utbildningsvetenskaplig inriktning, leg. psykolog, leg. logoped, och arbetar vid institutionen för Skolutveckling och ledarskap (SOL) vid Malmö universitet.</p> <h3>Sagt om boken:</h3> <p>"Boken känns mycket aktuell och relevant i de utmaningar och möjligheter som många förskolor möter varje dag. I synnerhet i de olika exemplen och fallbeskrivningarna. Interkulturellt arbete i förskolan rymmer även diskussionsfrågor och sammanfattningar samt tips under rubriken Värt att prova. Den vänder sig till all personal i förskolan samt till rektorer och studenter."<br/><strong>Ulf Malmqvist, BTJ-häftet nr 1, 2020.</strong></p>
Utvalt - Svenska
Frihetsretorik Och Marknadslogik - En Analys Av Den Svenska Högskolepolitiken 1970-2014
Frihetsretorik och marknadslogik: En analys av den svenska högskolepolitiken 1970--2014 skildrar de marknadsliberala idéernas påverkan på de svenska universiteten och högskolorna med fokus på 1990-ta...
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt